DEL 3. TANK-TRO-TRYK. Beslutningens 10 trin.

Udgivet: 17. december, 2015

Her kommer Min sidste opdatering om svære personlige beslutninger. TANKE-TRO-TRYK.

Beslutningens 10 trin er opbygget som TANKE (trin 1-4) som er dine tanker og overvejelser, TRO (trin 5) er selve beslutningen og det du vil sætte igang. Den handling du vil være tro overfor og som du vil tro på. Sidste del er TRYK (trin 6-10). Det er handlingen, dit aktive tryk i handling imod dit mål.

TANKE

  1. ØV DIG OG LÆR AF DE BEDSTE
  2. SÆT MÅLET
  3. KONSEKVENS – HVIS DU IKKE NÅR DIT MÅL
  4. HVORDAN VIL DU HANDLE

TRO
5. TRO (BESLUT DIG, BED OM HJÆLP OG PUBLICER DIT MÅL)

TRYK
6. TRYK, SÆT I GANG. TRYK DIN BESLUTNING IGENNEM

Se disse seks første trin på min hjemmeside www.lars-moller.dk

Her følger de næste 4 trin under TRYK.

7. VIRKER DET?
Vær skarp og opmærksom på hvad der virker og hvad der ikke virker for dig nu du er i gang med at handle. Hvilke handlinger og hvilken adfærd understøtter din retning imod dit mål. Gør mere af det der virker godt og gør mindre af det der ikke virker så godt. Det der slet ikke virker skal du holde op med. Bliv ved med at justere og prioritere som ovennævnte til du har retningen.

8. MOTIVER DIG SELV
Understøt din beslutning og nye handlinger med opsøgende arbejde på dit forandringsprojekt. Hvis du motionerer så deltag i nogle konkurrencer på dit niveau og hjælp til ved motionsløb og fortæl hvordan du har gjort, hvis du vil stoppe med at ryge, så undersøg grundigt hvad der sker hvis du ikke stopper, besøg eventuelt et hospital for at se lungekraftramte og hold foredrag om det du har været igennem, hvis du vil tabe dig så undersøg grundigt hvad og hvordan det i værste fald kan ende hvis man bliver dødeligt overvægtig. Hjælp eventuelt andre der skal tabe sig ved at opsøge julemærkehjem eller andre steder hvor du kan byde ind med frivilligt arbejde. En af de bedste måder at lære sig selv noget nyt på er at lære andre om det.
Gå også til foredrag, læs bøger og motiver dig selv ved at opsøge viden der handler om netop det du har gang i.

9. KOD DIG SELV OM
Kod din hjerne med nye signaler der understøtter dit mål. Se det som en sejr når du flytter dig i rigtig retning. Coach dig selv… sig jeg VIL, Jeg KAN, Jeg TØR. Husk at løbe i regnvejr fordi du ved det styrker din disciplin og din indre styrke. Tag al modstand som en udfordring og lad ikke noget forpurre din plan. Hvis du vil tabe dig, så se det som en glæde at sige nej til det du ikke må spise, fordi det understøtter dit mål. Det er IKKE et afsavn, det er en sejr. Du skal være bevidst om at forbinde det med en glæde at sige nej til noget du ikke før kunne sige nej til. Hvis du har sat dig for at motionere, så prøv eventuelt en dag hvor du ikke har haft tid, alligevel at løbe en tur sent om aftenen eller om natten, og mærk hvordan du måske bliver træt men lykkelig fordi du lykkes med at holde dig selv stærk og gøre det du har sat dig for. Kod dig selv til at se alle de små sejre som store sejre. Alle disse trin styrker dig.

10. TRYK-TRYK-TRYK
Fortsæt til du er i mål. Juster, prioriter og reguler konstant metoden og retningen til du når det, du har sat dig for. Husk at du gerne må vælge andre metoder. Vælge nye veje bare retningen er imod dit mål. Forbliv beslutsom på målet men fleksibel på din vej.

Der aldrig let at tage svære beslutninger. Det kræver indsigt, mod, vilje, stamina, struktur, disciplin og hjerte… men du har det hele. Du skal bare bringe det i spil.

Det var 10 trin på vejen til at få opfyldt et mål man har. 10 trin er lidt rigeligt, det ved jeg. Men hvis du føler det er for omfattende så hold dig til 1. TANKE (tænk det hele igennem), 2. TRO (beslut dig for hvad du vil være tro overfor) og 3. TRYK (Tryk dig selv igennem til dit mål).
Der aldrig let at tage svære beslutninger. Det kræver indsigt, mod, vilje, stamina, struktur, disciplin og hjerte… men du har det hele. Du skal bare bringe det i spil.

Jeg har været vidt omkring i dette område, men mangler stadig at fortælle om hvorfor vi egentlig har så svært ved at ændre vaner. To stærke iboende kræfter som styrer stort set alle vores handlinger. Når du har læst min text om det engang i det nye år, så er du langt bedre rustet til at forstå endnu mere af dig selv og dine motiver for at gøre et eller andet…..  TANKE-TRO-TRYK!

Lars Møller
www.larsmoller.dk