DEL 1. TANKE-TRO-TRYK. Beslutningens 10 trin

Udgivet: 1. december, 2015

Mod til forandringer – Beslutningens 10 trin

Når vi ikke får taget de vigtige beslutninger i livet handler det ofte om at vi ikke selv tror det er muligt at tage den slags beslutninger. Selvom vi føler og sanser det kunne være rigtigt, så er vores menneskehjerne, utrolig dygtig til at snyde os til at gøre noget andet. Den fortæller os at det er ikke rationelt, fornuftigt eller rimeligt. Men hvem er det egentlig man skal være mest rimelig overfor…andre eller dig selv? Det er ofte gamle slidte vaner, frygt, fordomme, tidlig kodning og uhensigtsmæssige livsmønstre der holder dig fra at gennemføre dine vigtige ønsker som du drømmer om.
Du kan ende med akkurat det liv du ønsker dig, hvis du bare tør gå efter det….være modig nok til at vælge det! Jeg har skrevet det mange gange. Og stopper ikke før du tror på det.

Krigeren tager beslutninger

Mine 25 år som Jægersoldat har naturligvis igen og igen udfordret mig på beslutningsmodet. Men den største beslutning jeg nogensinde har taget i den sammenhæng, er faktisk da jeg valgte at stoppe ved Jægerkorpset i 2009 på min 25 års jubilæumsdag. Jeg ville jo ikke mange år efter være sikret en tjenestemandspension, et sikkert arbejde ved Forsvaret og i øvrigt en fast og tryg tilværelse. Desuden er man jo “noget” når man er Jægersoldat. Der følger en idenditet med dette arbejde og du bliver dit arbejde. Skulle jeg nu miste denne idenditet og alle disse “goder”? Det var selvfølgelig også enormt svært at slippe det gode og tætte kammeratskab, status, privilegier og en spændende arbejdsplads. Men det underlige ved det hele var at jeg, da det pludselig gik op for mig hvor svært det egentlig var at slippe det, blev endnu mere tændt på ideen og vidste dette måtte være rigtigt. Pension og status skulle i hvert fald ikke holde mig. Jeg ville prøve noget andet og mere og ville tage ansvaret for at lave mig et nyt spændende arbejdsliv der kunne udkonkurrere det første. det lykkedes. Jeg var soldat, men er stadig kriger. Krigeren tager vigtige beslutninger for sig selv. Jægerkorpset gav mig udfordinger i 25 år og blev ved helt til den sidste beslutning.

Determinismens stærke hånd  

Nogle mener ikke de har den rigtige uddannelse, den rigtige alder, det rette sted at bo, nok tid, de rette familiære forhold, den rette opvækst i en ressourcefuld familie eller den rigtige mulighed. Det eneste disse mennesker ikke har er den rigtige viden og den rigtige indstilling. Fortæl mig om nogle der har de helt perfekte forhold? De findes ikke. jeg kender dem i hvert fald ikke. Men der findes mennesker der alligevel får det hele til at virke. Det kan næsten virke som om de er forfulgt af stærkt held. Men det der sker, er nok nærmere at de selv oftere skaber betingelser for at tingene sker som de vælger. De skaber selv situationerne der får tingene til at ske. De samme mennesker har også forstået at det lange seje træk har stor betydning. Der er ikke noget stort der kan klares med noget småt. Det kræver et stort og beslutsomt arbejde at flytte sig i vigtige forandringer. Der er kun en til at tage de beslutninger der vedrører det du virkelig ønsker dig. Der kommer ingen og drysser guldstøv på dig. Men det er hele arbejdet værd, og Du kan gøre fuldkommen det samme. Du skal bare ville det nok!

Jeg har tidligere skrevet om dette beslutningsmod (se mere på www.lars-moller.dk). Det har konsekvenser ikke at være proaktiv og tage vigtige beslutninger for sig selv. Hvis du ikke tager beslutningerne proaktivt, bliver du ramt af andres beslutninger, og dem er der mange af. Du ender med reaktivt at forvalte din egen rolles i andres vold. Man skal være drøn stærk for ikke at falde i offerrollen i den situation. Pludselig er det nemlig ydre omstændigheder og situationer der styrer hvad du gør og skal og det giver livs-utilfredshed.
Pas på ikke at forveksle en ægte vigtig beslutning med de små dagligdags valg vi træffer. En vigtig beslutning er langt tungere. Det kan derfor være en fordel at strukturere denne proces. Jeg anbefaler dig endda at skrive ned fordi det har en helt anden effekt og beslutningen manifesteres langt stærkere i dig selv.

Beslutningens 10 trin, TANKE, TRO OG TRYK.
Beslutningens 10 trin er opbygget TANKE (trin 1-4) som er dine tanker og overvejelser, TRO (trin 5) er selve beslutningen og det du vil sætte igang. Den handling du vil være tro overfor og som du vil tro på. Sidste del er TRYK (trin 6-10). Det er handlingen, dit aktive tryk i handling imod dit mål.

Her er mit bud på de første 3 af de 10 trin du må igennem for at ændre væsentlige ting i dit liv. Noget du måske aldrig har gjort før, men ved du vil gøre i nærmeste fremtid.

  1. ØV DIG OG LÆR AF DE BEDSTE
    Træn mindre beslutninger allerede nu fra i dag. Begynd med små ting. Beslut dig for små ting der kræver at du beslutter dig. Øv dig. det kan være at droppe sukkeret i kaffen, eller at du ikke længere vil ryge før kl. 1000 eller at du ikke har din telefon med ved spisebordet eller at du ikke tænder din PC før du har talt med mindst 3 medarbejdere. Vores hjerne aner nemlig ikke hvordan den får oplevelserne, og hvis du begynder at øve dig nu, så lærer du dig selv at tænke i beslutninger, øver dig i at disciplinere dig selv og øver dig i at være vedholdende. Du behøver ikke at starte med den største vigtige ændring, men træn i det små. Vis dig selv at du kan. og nyd de små sejre. Dette giver dig endvidere et selvtillids-boost. ved selv at fabrikere de små sejre nu, kan du gøre dig klar til en større senere.
    Øv dig også ved at holde øje med andre der tager store beslutninger. Hvad gør de? Hvorfor lykkes de? Læs bøger om folk der er dygtige til at forandre sig selv eller tage beslutninger. Søg på nettet og lad dig inspirere af andre. Opsøg eventuelt mennesker som du ved kan beslutte sig og nå deres mål. Hvad gør de som du måske ikke ikke gør lige nu og hvordan kan du lære af dem? Vær åben og iagttagende. Lær af de bedste.
  2. SÆT MÅLET
    Sæt målet for din store beslutning. Beslut hvad det virkelig er du gerne vil. Overvej og skriv ned så detaljeret og specifikt som overhovedet muligt. Medtag mange vinkler som muligt og bring gerne dine følelser med ind i billedet. Beskriv hvad du vil føle ved at nå i mål med din store beslutning. Hvad det vil give dig på det emotionelle-  og personlige plan. Beskriv også hvilken betydning du tror din beslutning vil få for andre mennesker. Eksempelvis dine nærmeste, dine børn, din partner, dine forældre. Overvej og beskriv også hvad du kan bruge denne følelse til og hvorfor det vil være godt for dig. Jo flere aspekter du tager med i dine overvejelser, jo mere præcist du beskriver det, jo mere sikkert rammer du akkurat det mål du ønsker dig.
  3. HVAD SKER DER HVIS DU IKKE NÅR DIT MÅL
    Skriv dernæst ned hvilke konsekvenser det vil have for dig ikke at nå dit mål. Hvad vil det betyde for dig IKKE at gå i gang, afbryde din jagt eller opgive at nå dit mål? Hvor ender du hvis du IKKE gør noget? Igen her er det vigtigt at medtage dine følelser. Hvad tror du, du vil føle hvis du ikke når dit mål? Hvor vil det føre dig hen mentalt og hvad ender du med at tænke om dig selv? Overvej også hvad andre vil tænke hvis du ikke når dit mål. Vær dog bevidst om at du ikke gør dette for andre end dig selv, men at din beslutning der muligvis har impact hos andre også, er en overvejelse værd for dig. Dette er ikke for at der skal være et ydre pres, men for at du har overvejet de aspekterne der kommer tilbage til dig fra andre, ved at afbryde din forandringsproces før dit mål er nået. Hvis du eksempelvis vil holde op med at ryge, så kan det være at dine børn glæder sig fordi de ikke kan lide røgen og lugten. Hvis du vil tabe dig eller skifte arbejde, så kan det være din partner glæder sig til det nye du har besluttet. Det kan derfor ikke underkendes at du må håndtere en skuffelse fra andre og den skal du have med i dine overvejelser. Det er en del af konsekvensen. Skriv det hele ned

Du er ikke endnu nået til den egentlige beslutning. Beslutningen i sig selv tager jo ikke andet end et sekund at tage. Men det at gøre sig selv klar til beslutningen er et par overvejelser værd.  Dette er dit vigtige forarbejde. Sæt dig en aften i ro. Tænk, overvej og gå lidt i dybden. Jeg er sikker på at du vil mærke motivation og styrke bare i det at begynde denne proces.

TÆNK!

Lars Møller

www.lars-moller.dk